Národní výbor a podezření z korupce

Letos se Tomáš Klíma zúčastnil výběrového řízení na domek Starostřešovická 96. V něm od roku 1998 pořádá programy pro veřejnost Dobročinný spolek Medáků. Podle starosty Prahy 6 Pavla Béma nabídnul Klíma stejně kvalitní projekt jako Medáci, zároveň však vyšší nájemné. “Nezajímá mě, co dělal pan Klíma na Praze 3, tady je Praha 6,” odpovídá Bém na otázku, zda mu nevadí, že Klíma před několika lety předlužil Žižkovskou divadelní a hudební agenturu. Klíma chce ve Střešovicích vybudovat keramickou manufakturu, a především vystavět nadstandardní byt.

Dejvická radnice utajila veškeré informace o výběrových řízeních, včetně složení výběrových komisí a kritérií výběru projektů. “Nechci komentovat aktivity pana Klímy, ale akce kolem Akropolis mne přesvědčila o neserióznosti skupiny, jíž byl členem.

Medáci přinášejí tolik potřebnou občanskou aktivitu a program, který nemusí být uměle nahrazován něčím jiným jenom proto, že se radnici Prahy 6 nelíbí. Mrzí mne, že starosta Bém mění názory a jeho prvotní podpora Medákům se vytratila v předvolebních tanečcích,” říká bývalý pražský primátor Jan Kasl. Tři domky ve Střešovicích získala Praha 6 před dvěma lety od magistrátu na základě projektu Spolku Medáků a podle tehdejší dohody je Medákům měla i pronajmout. “Rozhodnutí, že každý z domků získá jiný uchazeč, je nesmysl a velký průšvih. Kultura má přece spojovat a ne rozdělovat. Proč si mají v jedné uličce konkurovat dvě kulturní centra? Situace, kterou zde radní vyvolali, je neomluvitelná. Postavili proti sobě lidi a z kulturního projektu vytvořili těžko řešitelný konflikt,” doplňuje rektor AVU Jiří Kotalík.

Situace Medáků není ojedinělá. Přede dvěma roky se do podobných problémů dostali nájemci Týnské literární kavárny. Poté, co v centru města rozjeli podnik s vysoce kvalitním programem, jim Galerie hlavního města, jíž objekt patří, vypověděla smlouvu. Kavárnu do té doby navštěvovali Eugen Brikcius, Karol Sidon, Kurt Gebauer či Tomáš Halík a Týnská se tak stala tím, oč se marně pokouší Kavárna Slavia. Zařízený prostor se stálou klientelou pak získal distributor knih Václav Cibulka, který nabídnul vyšší nájemné. Nepochopitelně se v roce 1995 zachovala i radnice Prahy 6, když zlikvidovala fungující Kulturně sociální centrum Black Hand. Objekt bývalé školy ve Wuchterlově ulici se stal domovskou scénou divadelního souboru Teatr Novogo Fronta a zázemím řady neziskových organizací. Radnice tvrdila, že zchátralou budovu musí strhnout, aby pod ní vznikly garáže a na povrchu park. Prostranství před bohosloveckým seminářem přitom dodnes hyzdí betonové parkoviště. Nelze se ubránit dojmu, že v podobných kauzách se snoubí nevraživost vůči úspěšným projektům se snahou o osobní prospěch jedinců, kteří mají dobré vazby na komunální politiky.



Zpět na seznam novinek



Za publikační systém Toolkit děkujeme Econnectu